tisdag 29 november 2011

juliga kontraster


Igår plockade yngsta flickan i familjen in årets sista bukett från trädgården. Hon hade pratat i flera dagar om att hon ville plocka blommor, och blivit sur när jag hade sagt att det inte fanns några blommor kvar att plocka. Igår tog hon mig i handen och drog ut mig till trädgårdslandet. "Titta här mamma. Det växer massa med gula!" Och det hade hon förstås rätt i, även om jag tyckte att ringblommorna såg lite medtagna ut. Nu står i alla fall ringblommebuketten bredvid de nejlikorprydda apelsinerna på vedspisen. Kontrastrikt julpynt!

Ha en trevlig tisdag!
Ullis

13 kommentarer:

  1. Jag hittade också en sista ringblomma i komposten. Det ä'r väl ändå rätt fantastiskt när det nu nästan är december. När jag såg dina kryddapelsiner blev jag ju påmind om hur härligt de luktar och vilket bra "pilleripyssel" det är för barnen. Det får det bli här hemma till helgen.

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  2. Åh, doften av apelsiner med nejlikor kan jag känna nästan genom datorn, härligt.
    Tänk vilken ljum höst vi haft, "färska" blommor från trädgården i slutet av november. Konstigt!
    Hoppas ni får en skön Tisdag,
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Så fint med ringblommor och apelsiner tillsammans... Om än lite annorlunda? Och din tös hade ju rätt dessutom :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Det kan man lugnt säga, konstrast till jul... de har koll de små liven! ;). Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Ja, den här hösten är verkligen helt galen! Men ringblommor är ju som små solar och det behövs ju i vintermörkret.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  6. Så härligt med kontraster. Mysigt att dina fina flickor älskar blommor lika mycket som sin fina mamma :)
    Tror jag ska se till att sätta lite nejlikor i apelsiner ikväll jag också, så fint!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Åh så juligt & fint:-)
    Tack, jaaaa den är jättefin boken, fylld med massor av inspiration och vackra bilder:-)

    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  8. Hej Ullis!
    Tack för titten hos mig. Ja, tänk att det fortfarande är så milt att ringblommorna blommar. Nu ska jag kika runt på din blogg, ser att du gillar trädgård som jag./Merja

    SvaraRadera
  9. Men självklart, så fel du hade och så rätt dottern hade....jag tycker det ser fint ut och med apelsinerna intill, jag känner doften ända hit.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Ja du, exakt vad den nya pepparkaksformen blir vet vi inte riktigt än. Men en liten en som ska in mellan gumman och gubben är beräknad att titta ut den 6:e januari.
    Är förvånad över att jag kunnat hålla det hemligt så här länge =)
    Men idag kom bilderna på bebis blivande rum ut i cybervärlden.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Hej! Varm höst & vinter.. Här knoppar syrenen, konstigt för att vara december imorgon! Apelsin & nejlika doftar så ljuvligt & juligt ;) Ha en bra vecka.. Kram Tilda

    SvaraRadera
  12. Ja, så kan det lätt bli denna knepiga höst. Blommor från trädgården och julpynt. Jepp! :-)

    Hoppas du har haft en fin onsdag!

    SvaraRadera