måndag 10 oktober 2011

drömmen om vinbärssaft

nyplanterad svartvinbärsbuske

Jag tog ett rejält ryck i trädgården igår och fick ner mina sista tulpanlökar, perenner och bärbuskar. Trots att jag skrev i lördags att jag helst vill sitta inne i stugvärmen just nu, känns det ju faktiskt alltid väldigt bra i kroppen efter att jag har jobbat i trädgården! Till mina nyköpta vinbärsbuskar grävde jag rejäla gropar och förbättrade jorden med gödsel, lite träaska och ny jord. Jag gjorde små stöd av grenar från hassel, som jag spikade ihop och sedan virade lite rep runt, men jag tror att de blev för klena så kanske får jag göra nya rejäla till våren. Tror ni att jag får bär på buskarna redan nästa sommar? Jag drömmer nämligen redan om att få göra min egen vinbärssaft!

Har ni förresten sett att Svenska trädgårdsbloggar just nu organiseras om? Detta innebär att gamla medlemmar behöver förnya sitt medlemskap på deras blogg. Du som har en blogg som helt eller delvis handlar om trädgård kan bli medlem.

Ha det bra!
Ullis

6 kommentarer:

  1. Vad flitig du är! Hopas du får en fin kväll! kram

    SvaraRadera
  2. Klart du får några goda vinbär redan nästa säsong. Men om det blir så mycket så du kan göra saft är nog tveksamt. Brukar ta något år innan de ger rikligt med bär. Likadant får jag nästa år eftersom jag valt att klippa ner mina vinbärsbuskar rejält i år. Men det är ju så gott så kan vara värt att vänta på någon säsong;)Kram/Fia.

    SvaraRadera
  3. Jag kan föreställa mig känslan i kroppen efter att man varit ute och gjort lite höstarbete i trädgården. Härligt!
    Saknar dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Så snyggt staket du gjort och med all omsorg du lagt ner så är jag helt säker på att du får bär till sommaren. Jag fick det fastän min buske stod kvar i krukan hela sommaren......
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Ja, du kommer säkert få svartvinbär redan nästa sommar Det fick vi på den buske vi planterade för två år sedan. Inga mängder men dock bär. I år har vi planterat ytterligare plantor för även här finns det en dröm om att göra sin egen saft. Min mormor gjorde alltid svartvinbärssaft då jag var liten och det var den bästa saft jag visste. Den vill jag kunna bjuda mina egna barn på. Ja, i min tappning då. För som mormors och som i barndomens minne blir det ju aldrig riktigt. ;)

    Lycka till Ullis och ser framåt att få följa din väg mot första skörd nästa sommar!

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  6. Åh vilket gulligt litet "staket"! :)
    Det känns alltid väldigt bra när man har varit flitig, hur motvilligt det än är att ta tag i saker.

    Kram och tack för din kommentar hos mig!

    SvaraRadera