söndag 11 september 2011

guld och gröna skogar



Det finns inte många råvaror som slår kantareller! Åh, så gott det är med smörfrästa kantareller på ett knäckebröd, eller kantarellsås till pastan! Igår kom min sambo och pappa hem från skogen med en bytta lysande gula kantareller, vilket genast fick mig på bra humör. Vår yngsta tös älskar svamp i alla dess former, och när hon fick se alla kantareller frågade hon storögt "Är de till mig?!" Som tur var för oss andra delade hon med sig av dem!

Kantarellrisotto med saffran

En av favoriträtterna i vår familj är kantarellrisotto. Igår testade sambon att laga en ny variant med saffran. Ljuvligt god blev den! Receptet hittade han på recept.nu, ett recept ut Paolo Robertos bok Mina fastrars mat, men vi bytte ut de torkade karljohanssvamparna mot färska kantareller. Servera gärna risotton tillsammans med en grönsallad med oliver, tomater och fetaost, och ett glas rött vin.

Ullis

9 kommentarer:

  1. Oh, är det gott eller är det gott?!!!:)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Plötsligt blev jag så väldigt hungrig igen ;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Mmmm... så mumsigt.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Åh vad avis jag är! Var igår ute och hittade ingenting :( och det är ju så gott!
    kram

    SvaraRadera
  5. Den där hade jag velat smaka :) Tack för den fina awarden, syster :) Jag blev jätteglad! Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Det där gula guldet är så vansinnigt gott och denna höst verkar dessutom vara ett utmärkt svampår. Er kantarellrisotto ser ljuvligt god ut! Du delar alltid med dig av fina recept och detta är ytterliagre ett i raden. Tack för att du delar med dig Ullis! :)

    Sedan vill jag också passa på och gratulera dig till den fina awarden vilken du verkligen är värd för din fina, fina blogg. Dessutom vill jag tacka så jättemycket för att du skickar en vidare till mig och för den otroligt fina motiveringen. Tack snälla du, jag blir rörd till tårar och alldeles varm inombords. Vilken härlig start på den nya veckan! :)

    Ta hand om dig Ullis och njut av din vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Åh så härligt! Kantareller har jag inte plockat sen vi var i Gästrikland.Vilka fina bilder du tar. Kanske blir det lite mer skog och plockande när vovven kommer in,då blir det mindre politik och mer natur. Häftigt att min lilla tik är född. Kram och vi ses i morgon! Kram mamma

    SvaraRadera
  8. Ser fantastiskt gott ut! Jag är ett stort risotto-fan, men ingen av barnen gillar det så det blir inte så ofta jag äter det. Brukar slå till när jag har gäster :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera