onsdag 4 maj 2011

blå söta kantväxter

söta blåa ormöga

ormöga till vänster och pärlhyacint till höger

Idag blir det ett par bilder på kantväxter hemma hos mig, som blommar nu i vår. Ormögat grävde jag upp från en skuggig plats i sommras, delade i massor av bitar och planterade som kantväxt i en lång rabatt, där det under sommaren  blommar vita och röda rosor. Rabatten har sol större delen av dygnet. Det blev 30-40 plantor och jag tyckte efteråt att jag hade gjort ett bra jobb. Ett par dagar senare läste jag om plantan, tydligen ska den växa i skugga för att trivas och bre ut sig ordentligt! Jag var beredd att gräva upp den i vår, men nu har den tagit sig rejält och blommar för fullt! Den verkar trivas mycket bra på sin nya plats och får stanna kvar. Pärlhyacinten växer som kantväxt i en ännu längre rabatt, 10 meter lång, och lyser vackert blå i april. Under sommaren blommar en häck av lavendel i denna rabatt, åtminstone i mina drömmar! Jag har inte hunnit få ihop lavendel  till hela rabatten, och de som finns där verkar inte trivas så bra, fast de har fått den optimala platsen, med mycket sol och sandblandad jord. Det som står i trädgårdsböckerna stämmer tydligen inte alltid... i alla fall inte för växterna här hemma.
Vad har ni för kantväxter?

Ullis

3 kommentarer:

  1. Trevligt att ormögat trivs och jag tror att det trivs i sol också men att det går bra i skugga, kan det inte vara så, tro. Jag hade ormöga i solen när vi bodde i storstan och den blommade och var så fin så!
    Det är så vackert med blå blommor.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Så vackert med den blå färgen som lyser upp.
    Får väl erkänna att här finns inga kantväxter. Knappt några växter att prata om alls, inga som trivs och ser fina ut iaf. Vi delar trädgård med grannen och det är många år sedan någon tog hand om den. Men nu har vi börjat planera för en bättring. Även om det i år mest blir att röja och ta bort... :-)

    Hoppas du har en fin torsdag!

    SvaraRadera
  3. Vilken skön trädgårdsblogg jag hamnade på nu! Och jag ser att du också pysslar av grenar och sly. Visst är det bra med detta gratismaterial och det blir finare än alla köpta staket och kanter tillsammans!

    SvaraRadera